Τι είναι τα αμορτισέρ και γιατί η σωστή λειτουργία τους είναι απαραίτητη γιά τήν ασφάλεια των
επιβατών και του αυτοκινήτου ;
Τά αμορτισέρ είναι ίσως ο σημαντικότερος παράγοντας που επηρεάζει άμεσα - θετικά ή αρνητικά - την ασφάλεια
του αυτοκινήτου και των επιβατών .Τα ελαστικά , το εμπρόσθιο σύστημα , το σύστημα διεύθυνσης είναι επίσης
πολύ σημαντικά αλλά όλα τα παραπάνω εξαρτώνται άμεσα ως προς τη καλή λειτουργία από τα αμορτισέρ.
Η ελληνική τους ονομασία είναι αποσβεστήρες κραδασμών.
Αυτή ακριβώς είναι και η δουλειά τους.Αποσβαίνουν ή αλλιώς αποροφούν τους κραδασμούς πού δημιουργούνται
από τις ανωμαλίες του δρομου όταν το αυτοκίνητο κινήται ήτε σε ευθεία ήτε σε στροφή .
Αν δεν υπήρχαν αμορτισέρ στο αυτοκίνητο ή αν τα αμορτισέρ είναι φθαρμένα ή ακατάλληλα τότε σε κάθε λακούβα ,
σαμαράκι ή στροφή το όχημα θα εκινήτο ανεξέλεγκτα εμπρός -πίσω / δεξιά -αριστερά.Τα αμορτισέρ λοιπόν
αποροφούν - επιβραδύνουν - "κατστρέφουν " αυτές τις κινήσεις - ταλαντώσεις και κρατούν το αυτοκίνητο
στη πορεία του..
Τι μπορεί να συμβεί αν έχουμε φθαρμένα ή ακατάλληλα αμορτισέρ στο αυτοκίνητό μας ;
Κατά βάση η ποιότητα και η κατάσταση των αμορτισέρ καθορίζουν πόσο ασφαλές είναι το αυτοκίνητο
για τον οδηγό και τους επιβαίνοντες . Η κατάσταση των ελαστικών είναι και αυτή πολυ σημαντική αλλά αν
τα αμορτισερ ειναι φθαρμένα τότε φθείρονται ταχύτερα και τα ελαστικά .
Τι γίνεται μέ τη ρύθμιση ;
Τα αμορτισέρ ΚΟΝΙ είναι παγκοσμίως γνωστά για το μοναδικό τους σύστημα ρύθμισης των δυνάμεων απόσβεσης.
Ο οδηγός μπορεί να αυξήσει τίς δυνάμεις απόσβεσης μέχρι και 100% αν το επιθυμει . Αυτό όμως πολύ σπάνια
κρίνεται αναγκαίο και η ΚΟΝΙ συνιστά να χρησιμοποιήται αυτό το μοναδικό χαρακτηριστικό - πλεονέκτημα με
προσοχή .Υπερβολική αύξηση των δυνάμεων απόσβεσης μπορεί να φέρει αντίθετα αποτελέσματα.Αυτό συμβαίνει
πολύ απλά διότι αν π.χ. ρυθμίσουμε τα αμορτισέρ στο τέρμα τους θα γίνουν τόσο δυνατά ώστε δεν θα επιτρέπουν
στην ανάρτηση να "ανοιξει", άρα σε ανωμαλίες του δρόμου ο τροχός θα βρίσκεται για κλάσματα του δευτερολέπτου
στον αέρα. Άρα το αυτοκίνητο θα χάνει σε πρόσφυση.
Η ρύθμιση γίνεται με δύο τρόπους
1.Επί του αυτοκινήτου με το ειδικό εξάρτημα που παραδίδεται μαζί με τα αμορτισέρ από τον ίδιο τον οδηγό. ο χρόνος
που χρειάζεται γιά την ρύθμιση ειναι δευτερόλεπτα.Τα αμορτισέρ αυτά είναι γνωστά σαν εξωτερικά ρυθμιζόμενα
ΚΟΝΙ , και είναι συνήθως τα ΚΟΝΙ SPORT ή απλά "κίτρινα".
2.Τα μη - εξωτερικά ρυθμιζόμενα ΚΟΝΙ ρυθμίζονται και αυτά , πριν όμως τοποθετηθούν στο αυτοκίνητο ή αν
τοποθετηθούν πρέπει για να ρυθμιστούν να βγούν ξανά.
Τι είναι τα αμορτισέρ τύπου F.S.D. - FREQUENCY SELECTIVE DAMPING ;
Μετάφραση: Αμορτισέρ επιλεκτικής απόσβεσης συχνοτήτων.
Τα αμορτισέρ F.S.D. είναι η τελευταία και πιό προηγμένη εξέλιξη στήν ανάρτηση.Πρόκειται για αμορτισέρ με
μεταβλητές - ρυθμιζόμενες δυνάμεις απόσβεσης οι οποίες προσαρμόζονται στις ανάγκες του οδηγού και του
δρόμου .Αλλάζουν μόνα τους τα χαρακτηριστικά τους ανάλογα με την ταχύτητα , το οδόστρωμα και τον τρόπο
οδήγησης χωρίς να παρεμβαίνει ο οδηγός και χωρίς να υπάρχουν ηλεκτρονικά συστήματα.Εχουν εκ κατασκευής
την ικανότητα να αυξάνουν τις δυνάμεις τους μέχρι και στο τριπλάσιο από την αρχικη θέση του εργοστασίου σε
κλάσματα του δευτερολέπτου.
Είναι όλα τα ΚΟΝΙ ρυθμιζόμενα ;
Ναι , όλα τα ΚΟΝΙ ρυθμίζονται εκτός από την νέα σειρά , τα ΚΟΝΙ STR.T τα οποία ειναι αμορτισέρ σταθερής
ρύθμισης από το εργοστάσιο.
Είναι τα αμορτισέρ ΚΟΝΙ κατάληλα για να συνδιαστούν με ελατήρια χαμηλώματος ;
Όλοι οι τύποι ΚΟΝΙ μπορούν να τοποθετηθούν με ελατήρια χαμηλώματος μέχρι 30 - 40 χλστ εκτός από τα F.S.D.
Τα F.S.D. μπορούν και αυτά να συνδιαστούν με ελατήρια χαμηλώματος μέχρι 25-30 χιλιοστά αλλά ο οδηγός θα
πρέπει να είναι προετοιμασμένος να χάσει λίγο σε άνεση στίς χαμηλές ταχύτητες.
.Συνιστάται βέβαια να συνδιάζονται με κάποιο ποιοτικό ελατήριο .
Έκτός από τα αμορτισέρ για επιβατικά αυτοκίνητα τί άλλο κατασκευάζει η ΚΟΝΙ ;
Το εργοστάσιο της ΚΟΝΙ ειδικεύεται και κατασκευάζει αμορτισέρ για αυτοκίνητα εκτός δρόμου - τζιπ ,αγροτικά,
μικρά και μεγάλα φορτηγά , ρυμούλκες αλλά και ειδικές κατασκευές δηλ. αμορτισέρ γιά γέφυρες , φράγματα
ακόμα και αμορτισέρ γιά κτίρια.
Πρέπει να αλλάξω και τα ελατήρια του αυτοκινήτου όταν αλλαξω τα αμορτισέρ ;
Όχι απαραίτητα . Έιναι καλό όμως όταν γίνεται αλλαγή των αμορτισέρ να ελέγχονται και τα ελατήρια .
Συνήθως τα ελατήρια δεν χρειάζονται αλλαγή πρίν περάσουν πολλα χιλιόμετρα , εκτός αν υπάρχει μεγάλη
καταπόνηση όπως π.χ. αν το αυτοκίνητο τραβάει τροχόσπιτο η βάρκα .
Ποιά η διαφορά μεταξύ sport - κίτρινων και special - κόκκινων ΚΟΝΙ;
Ποιοτικά δεν υπάρχει διαφορά . Η παραγωγή , οι διαδικασίες , ο έλεγχος ποιότητας και οι προδιαγραφές
είναι οι ίδιες γιά όλλους τους τύπους . Η διαφορά εντοπίζεται στίς διαφορετικές δυνάμεις καθώς τα sport έχουν
περισσότερο sport χαρακτηριστικά με έμφαση στό κράτημα , ενώ τα special είναι αμορτισέρ που δίνουν
περισσότερη σημασία στην άνεση χωρίς βέβαια να παραβλέπουν τον τομέα της ασφάλειας . Εδώ θα πρέπει
τονιστεί ότι και τα κόκκινα - special ΚΟΝΙ μπορούν να προσφέρουν και άριστο κράτημα χάρις στο μοναδικό τους
πλεονέκτημα της ρύθμισης , αφού αν ρυθμιστούν ελαφρά "πλησιάζουν " πολύ στίς δυνάμεις των κίτρινων - sport .
Πότε πρέπει να ρυθμίζονται τα αμορτισέρ ΚΟΝΙ ;
Η συνηθισμένη πρακτική είναι τα αμορτισέρ να τοποθετούνται στο αυτοκίνητο τελείως αρύθμιστα .
Αν εντούτοις ο οδηγός το επιθυμεί μπορεί να ρυθμίσει τα αμορτισέρ του 1/2 ή 3/4 της στροφής από την αρχή.
Πρέπει να αποφεύγεται ομως η υπερβολική ρύθμιση - ποτέ στο τέρμα - διότι έτσι χάνει το αυτοκίνητο σε
κράτημα. Αυτο συμβαίνει γιατί πολυ απλά με υπερβολική ρυθμιση τα αμορτισέρ "κρατούν" την ανάρτηση
"κλειστή" και σε συνεχόμενες ανωμαλίες οι τροχοί χάνουν πρόσφυση .
Άν ρυθμιστούν τα αμορτισέρ ΚΟΝΙ μπορούμε να τα επαναφέρουμε στην αρχική τους θέση ;
Βεβαίως και μπορούμε . Τα αμορτισέρ ΚΟΝΙ ρυθμίζονται και ξερυθμίζονται όσες φορές θέλουμε αν'αλογα
με τίς ανάγκες του οδηγού και του δρόμου.
Επισκευάζονται τα αμορτισέρ ΚΟΝΙ;
Όλα τα αμορτισέρ ΚΟΝΙ επισκευάζονται εκτός από τους τύπους υψηλής πίεσης αερίου - τύποι 26 και 30
και τα αμορτισέρ τύπου STR.T .Η επισκευή γίνεται με γνήσια ανταλλακτικά του εργοστασίου από τεχνικούς
με μεγάλη εμπειρία , που έχουν εκπαιδευτή από άνθρώπους του εργοστασίου .
Πέρα όμως απο την επισκευή υπάρχει και η δυνατότητα της αναβάθμισης - tuning αφού αλλαζοντας βαλβίδες ,
πιστόνια και άλλα κομμάτια μπορεί κανείς να επέμβη στά χαρακτηριστικά των αμορτισέρ .Με αλλα λόγια τα ΚΟΝΙ
γίνονται όπως ακριβώς τα θέλει ο οδηγός είτε με τη ρύθμιση είτε με αναβάθμιση και ρύθμιση ταυτόχρονα.
Στην πραγματικότητα θα μπορούσε να πει κανείς ότι τα ΚΟΝΙ είναι αμορτισέρ φιλικά πρός το περιβάλλον
αφού οι ιδιότητες ρύθμισης και επισκευής δίνουν στον οδηγό τη δυνατότητα να συνεχίσει να τα χρησιμοποιεί
στο αυτοκίνητό του όταν τα άλλα αμορτισέρ θα πρέπει να αντικατασταθούν .
Τι άλλο πρέπει να προσέχουμε στήν ανάρτηση όταν αλλάζουμε αμορτισέρ ;
Ενα από τα βασικά ανταλλακτικά που πρέπει να προσέξουμε είναι τα σημεία στήριξης των αμορτισέρ ή αλλιώς TOP
MOUNT .Το κόστος των ανταλλακτικών δεν είναι μεγάλο , αλλά αν τα Top Mount είναι φθαρμένα θα επηρεάσουν
αρνητικά τη λειτουργία και τη διάρκεια ζωής των αμορτισέρ . Επίσης είναι καλό να αντικατασταθούν τα προστατευτικά - φούσκες που
προστατεύουν τους άξονες .